Design is voor veel mensen nog steeds een lastig begrip. De een associeert het met het ontwerp van producten of objecten, de ander denkt bij design aan de ervaring van schoonheid. Design thinking binnen organisaties en bedrijven gaat zelfs uit van een alomvattende benadering van design, binnen alle onderdelen van de bedrijfsvoering. In dit artikel gaan we dieper in op waarom design onderscheidend kan zijn voor jouw bedrijf en jouw omzet.
Primaire reactie
Hadden we al verteld dat de eerste indruk telt? Een dooddoener wellicht, but we can’t help it. Mensen zijn nu eenmaal geprogrammeerd om onbewust voor schoonheid te kiezen, ook als we dat rationeel niet kunnen verklaren.
In de bestudering van de begrippen esthetiek en schoonheid in de geschiedenis, sociologie, psychologie en kunst wordt duidelijk dat de mens al sinds het begin van zijn ontstaan probeert te begrijpen wanneer iets mooi is, wanneer niet en wat dat betekent en waarom dat belangrijk is.
‘Schoonheid is niet alleen de kwaliteit van een object, maar het kan de morele waarde van een ziel die van mooie dingen houdt of doet kwalificeren. Deze schoonheid van de ziel zal bestaan in de beschouwing van de mooiste dingen die er zijn, de begrijpelijke vormen, en in de verwezenlijking van de mooiste dingen waartoe zij in staat is.’ – Phaedrus, 250d, Parmenides, 130b.
Traditioneel gezien wordt schoonheid vaak beschouwd en bestudeerd vanuit de evolutionaire psychologie, waarbij aantrekkelijkheid een belangrijke rol speelt. Bovenstaand citaat laat echter zien dat mensen ook gevoelig zijn voor de waardering van schoonheid zelf en dat de waardering van schoonheid de ziel zelf ook mooier maakt.
Dus wat zegt ons dat nu precies? Dat we bij de keuze tussen twee koffiezetapparaten die dezelfde functies bevatten, onbewust vaker kiezen voor een aantrekkelijk uiterlijk. Maar kennelijk zit ook diep in ons het verlangen om te kiezen voor de schoonheid van het ontwerp zelf. Om zaken niet onnodig gecompliceerd te maken. Om objecten zoveel mogelijk te bevatten in eenvoud, symmetrie en schoonheid. Of zoals Steve Jobs ooit zei:
‘Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. People think it’s this veneer — that the designers are handed this box and told, ‘Make it look good!’ That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.’ – Steve Jobs
Effectieve communicatie
Dat laatste punt toont eigenlijk de directe meerwaarde van design voor jouw organisatie of bedrijf. Grafisch en tekstueel design is natuurlijk meer dan de waardering van schoonheid of esthetiek van een ontwerp of van losse elementen.
Los van de uitkomst ervan, zou het doel van iedere (marketing)boodschap moeten zijn dat deze duidelijk wordt ontvangen en begrepen door de ontvanger. Een prachtige advertentie die niet blijft hangen, is toch een slechte advertentie. Andersom hoeft een effectief design niet altijd een piece of art te zijn.
Wist je bijvoorbeeld dat de Nederlandse ontwerpen voor bewegwijzering de wereld overgaan? Wat ooit begon als een project voor Schiphol in 1967 en de Nederlandse ontwerper Benno Wissink, is met wat hulp van Bureau Mijksenaar uitgegroeid tot dé standaard voor professioneel en zakelijk design van verschillende vliegvelden en terminals over de hele wereld.
Design betreft dus altijd de effectiviteit van ontwerp en communicatie en goede designers weten dit als geen ander. Dat maakt het vakmensen.
Onderscheidend vermogen
Creativiteit zet de concurrentie op achterstand. Professioneel en goed doordacht design kan enerzijds klanten overtuigen door vertrouwen op te wekken en anderzijds benadrukt het de unieke eigenschappen van een product of dienst. Dat zorgt onbewust voor identificatie met producten en of diensten.
Het onderkennen van deze samenhang en toepassen van deze mengelmoes in een consistent ontwerp is de taak van een designer, maar kan uiteraard alleen maar slagen als het belang ervan wordt ingezien door de gehele organisatie.
Het resultaat is dat klanten het design begrijpen en dit zorgt voor bewuste identificatie met een product of dienst. Klanten van Apple weten dat zij veel betalen voor hardware, snappen waarom Apple hiervoor kiest en identificeren zich daarom op uitgesproken wijze met de producten van Apple.
The business value of design
Deze aanhoudende focus en investering van Apple in een samenhangend designsysteem heeft geresulteerd in een van de grootste pay-offs in de geschiedenis van corporate Amerika en zelfs daarbuiten. Het laat zien dat een bedrijf dat gelooft in de kracht van design ook zich ook financieel kan onderscheiden.
Sterker nog, onderzoek van McKinsey & Company toont aan dat bedrijven die het belang van design onderkennen en bij hoogste 25 procent op McKinsey’s Design Index scoren financieel ongeveer twee keer beter presteren dan hun branchegenoten.
Wist je overigens dat het aantal chief design officers bij ‘s werelds 100 grootste bedrijven in de afgelopen 5 jaar is verdubbeld?
De doorslaggevende factor in de moderne concurrentiestrijd tussen grote (technologie)bedrijven is niet technologie, maar consistentie. Consistentie is geloofwaardigheid. Bij de presentatie van twee vrijwel gelijke producten, services of diensten zijn we altijd geneigd om het gesprek aan te gaan met de aanbieder met de meeste ervaring of het langste track record. Dat wordt stukje voor stukje opgebouwd en vereist een consistente focus op die geloofwaardigheid. Geloofwaardigheid is een bepaalde vorm van schoonheid en dat is aantrekkelijk.